Instrumentální obohacování (MIU)
Od roku 2016 naše škola používá program Metoda instrumentálního uvědomování (MIU) v rámci předmětu Instrumentální obohacování v 4. - 9. ročníku 1 hodinu týdně. Zároveň metody tohoto programu používají učitelé v některých 1., 2. a 3. třídách k naplnění osnov.
Program Instrumentální uvědomování (MIU)
Program vychází z metody FIE. Zakladatelem FIE je Reueven Feuerstein, na jehož základě ATC metod pro osobní rozvoj program prohloubilo a proměnilo. Program se skládá ze 14 instrumentů (každý zaměřený na jiné dovednosti) a obsahuje tak více než 500 stránek.
Cíle programu MIU
- rozšiřování kapacity lidského organismu a vedení jedince ke kvalitnějšímu a samostatnějšímu učení a k co možná největší samostatnosti a nezávislosti
rozvinutí učebního potenciálu - náprava deficitních kognitivních funkcí
- osvojení si základních představ, názvů a operací
- vytváření vnitřní motivace prostřednictvím utváření zvyků
- vytváření motivace uvnitř úkolů
- vytváření vhledu a hloubavého myšlení
- rozvoj aktivního učení
Principy zprostředkovaného učení
Ne každá mezilidská interakce je zkušeností zprostředkovaného učení. Uvádíme 12 kritérií, která by měly aktivity splňovat, abychom mohli hovořit o zkušenosti zprostředkovaného učení.
Zprostředkování záměru a vzájemnosti | Dochází ke zprostředkování záměrů, aby byl žák vtažen do tématu jako aktivní partner. |
Zprostředkování využití v širším kontextu | Dochází k překračování aktuální situace (situace ,,tady a teď“) a zaměřování pozornosti na jevy a události, které jsou “za hranicemi” dané problematiky. |
Zprostředkování významu | Dochází k propojení pojmů, událostí s citovým a hodnotovým významem. |
Zprostředkování pocitu kompetence | Vytváří se podmínky, které rozvíjejí schopnosti, zručnost a další dovednosti a ve kterých dítě bude schopné zvládat další úkoly. Pocit kompetence je jeden z podstatných motivačních faktorů. Úkoly jsou zadávány tak, aby žáci byli schopni je úspěšně vyřešit. |
Zprostředkování kontroly chování | Jedná se o pomoc při vytváření žákovy autoregulace chování, nezávislosti na vnější kontrole, práce bez impulsivity a budování pocitu důležitosti vlastního procesu práce (nejde o výsledek, ani rychlost). Žák si může svou práci opravdu užít. |
Zprostředkování sdílení | Podporujeme sdílení zkušeností, protože sdílení je velmi obohacující proces, který má silnou emoční stránku a prohlubuje a učí spolupráci. |
Zprostředkování individuálních rozdílů | Každý jedinec se liší zkušenostmi a podmínkami, ve kterých žije. Zaměřujeme se na potřebu být respektován a respektovat druhé. |
Zprostředkování stanovení, plánování a způsobu dosažení cíle | Podporujeme průběžné vyhledávání cílů; zaměření na cíl a rozvoj strategií pro jeho dosažení. |
Zprostředkování náročnosti | Podporujeme snahu o vyhledávání nových a náročných podnětů a situací. Zaměřujeme se na úkoly, aby děti byly vystavovány takovým situacím, které povedou k jejich rozvoji, ale na druhé straně i případná velká náročnost úkolu nebude bránit úspěchu. |
Zprostředkování vědomí lidského bytí jako měnící se skutečnosti | Posilujeme vědomí, že člověk není neměnný, že se všichni lidé mohou měnit. |
Zprostředkování cesty za optimistickými alternativami | Přesvědčení, že je něco možné, přináší události a aktivity, které možné proměňují v reálné. Pozitivní postoj přináší sílu a energii. |
Zprostředkování pocitu sounáležitosti | Pocit, že člověk někam patří, je základem vnímání sebe samého ve vztahu k druhým lidem. |